Kattenvoer van Whiskas wint krimpflatieverkiezing 'Wie heeft de kleinste?'

kattenvoer whiskas wie heeft de kleinste.jpg

Kattenvoer Whiskas 7+ van producent Mars Nederland is de 'winnaar' van de krimpflatieverkiezing 'Wie heeft de kleinste?'. Dit is op 20 maart 2023 bekend gemaakt in Radar. Presentator Antoinette Hertsenberg reikte de prijs maandag persoonlijk uit aan Roel Govers, Director Corporate Affairs van Mars Nederland.

Wie heeft de kleinste? Consumenten konden de afgelopen weken producten nomineren die onderhevig zijn aan krimpflatie. Bij krimpflatie neemt de inhoud van een product af, terwijl de prijs nagenoeg hetzelfde blijft of zelfs stijgt. Dit nomineren leverde een lijst op met tien producten waar op gestemd kon worden, waaronder Whiskas 7+. Het kattenvoer bleek voor veel consumenten de grootste ergenis binnen deze verkiezing. Waar de klant eerst nog 4,49 euro betaalde voor 12 maaltijdzakjes kattenvoer van 100 gram, moet er nu 5,49 euro betaald worden voor 12 maaltijdzakjes van slechts 85 gram. Een prijsstijging van 44 procent.

Uitreiking 'de Kleinste'

Antoinette Hertsenberg ging op 20 maart langs bij Mars om 'de Kleinste'-trofee te overhandigen. Govers ontving de 'prijs' en daarmee de twijfelachtige eer. "Uit onderzoek van Whiskas bleek dat die porties verkleind moesten worden, om te voorkomen dat katten zouden overeten en te dik zouden worden", aldus Govers. "Daar zijn we al jaren mee bezig, en dat valt nu samen met die prijsverhoging. En dat geeft - geef ik meteen toe - een typisch beeld." 

"Whiskas is een terechte winnaar omdat zij de inhoud hebben aangepast zonder daarover te communiceren", reageert Hertsenberg. "Per gram van het product wordt nu 44 procent extra betaald, het lijkt mij dat je hierover heel duidelijk moet zijn tegen de consument."

Andere genomineerden

Naast Whiskas 7+, maakten ook negen andere producten kans om 'de Kleinste' te worden. Het ging om de volgende producten:

Limonade van Karvan Cevitam
Van 750 mililiter voor 3,49 euro
Naar 600 mililiter voor 3,69 euro
Prijsstijging van 32 procent

Tulpen Albert Heijn 
Van twee bossen van negen tulpen voor 5 euro
Naar twee bossen van acht tulpen voor 5 euro
Prijsstijging van 13 procent

Hema koffiepads
Van 46 pads voor 3 euro
Naar 40 pads voor 3,75 euro
Prijsstijging van 44 procent

Verkade San Francisco 
Van 300 gram voor 1,99 euro 
Naar 230 gram voor 1,95 euro 
Prijsstijging van van 28 procent

Harlekijntjes 
Van 550 gram voor 2,55 euro(4,64,- kg)
naar 300 gram voor 1,99 euro (6,63,- kg)
Prijsstijging van 43 procent

Maaslander belegen 50+
Van 200 gram voor 3,59 euro 
Naar 150 gram voor 2,99 euro 
Prijsstijging van 11 procent

Knoflooksaus van Bieze 
Van 250 gram voor 0,75 euro 
Naar 170 gram voor 1,49 euro 
Prijsstijging van 192 procent

Lay’s Paprika Chips
Van 335 gram voor 2,19 euro 
Naar 300 gram voor 2,65 euro 
Prijsstijging van 35 procent

Custard van Koopmans
Van 400 gram voor 0,89 euro 
Naar 300 gram voor 0,95 euro 
Prijsstijging van 42 procent